вторник, 25 ноември 2008 г.

В търсене на „зеления” лайфстайл


Добри идеи винаги ще има, но ще има ли кой да ги реализира? Създаването на екологосъобразни технологии e чудесна идея, но реализира ли се тя коректно от производителите? В повечето случаи – да, и това също е чудесно!

Никога не съм била природозащитник в истинския смисъл на думата. Изхвърлям си боклуците винаги в кошчето, но нищо повече. И все пак ми се иска производителите да бъдат по-отговорни от мен и да работят за опазването на околната среда, защото това, че аз използвам дезодоранти, няма да навреди толкова на природата, но според вече не толкова ново изследване на Gartner, използването на ИТ решения причинява отделянето на толкова емисии въглероден диоксид, колкото целият авиационен сектор. Не отричам, че всеки човек трябва да допринесе за създаването на един по-чист свят като изисква от производителите енергоспестяващи и годни за рециклиране джаджи, но определено не ми допада модела на работа на някои фирми, които само спекулират със „зелените” технологии. Прекалено се преекспонира идеята за „зелени” продукти, като в крайна сметка се оказва, че някои от тях не са чак толкова „зелени” – уж „еко” компютри от бамбук, които всъщност не са от бамбук, а са облепени с фолио например – така хем се лъжат потребителите, хем не се създава екосъобразен продукт. По подобен модел процедират и някои производители на автомобили.

Все пак, въпреки некоректното отношение на някои компании, аз съм положително настроена спрямо идеята за „зелени ИТ” и смятам, че трябва да оценяваме работата на производителите и да ги насърчаваме. Има и добри практики, от които компаниите трябва да вземат пример, като инициативата на един от мобилните ни оператори за безплатни минути срещу отказване от хартиена фактура. Компанията ще предлага възможност на потребителите да се откажат да получават в хартиен вариант своите фактури, като в замяна на това клиентите, които приемат предложението, ще получават безплатни минути в продължение на шест месеца. Клиентите няма да губят възможността си да преглеждат фактурите си – ще могат да го правят на интернет страницата на мобилния оператор. Това не е единствената полза от отказването от фактурите. От много време си мисля как пощальонът ще ми остави фактурата във входа, някой съвсем спокойно ще я вземе и с името, адреса и ЕГН-то ми може да си направи лична карта, паспорт и какво ли още не ... и току виж, без да разбера, съм извършила престъпление. Но ако аз и само аз мога да си проверявам фактурата в интернет, при това при гарантирана от страна на оператора висока степен на сигурност, притеснението ми за кражбата на личните ми данни от някой случаен минувач ще отпадне. И така с един куршум – два заека – хем грижа за околната среда, хем защита на личните данни.

Няма коментари: